torsdag 16 maj 2013

Sightglass Coffee och RN74

Börjar dag i San Francisco med kaffe på übergrymma Sighglass Coffee, hade lätt kunnat spendera halva dagen där och bara dricka och snacka kaffe. 

Owl's Howl espresso

Började i topp-baren som denna vecka körde tema Colombia. Jag började med en enkel El Meridiano AAA, Tolima, Colombia. Fruktansvärt bra enkel med mycket vanilj, torkade aprikoser och en krämig textur, kanske fattades lite syra för en syra-sucker som mig men fortfarande riktigt bra! Brygg nummer två var en Finca las Florestales från Maximino Gutierrez bryggd i aeropress. Också denna riktigt bra, när den väl svalnade så kom det fram mycket rödbäriga toner och den hade genomgående en klockren lätt kropp med mycket syra, bra skit! Innan jag gick tog jag även en Owl's Howl som är en espressoblend på tre stycken olika ursprung, denna gång Tanzania (peaberry) , Colombia och Guatemala. Sjukt bra kaffe! Bästa espresso på riktigt länge, rakt upp i min gränd med citrus, röda bär, skyhög syra och lagom fyllig kropp. 


Fint vin- och spritskåp

Efter kaffet gick jag upp mot staden och vips så låg RN74 där, ja varför inte ta en lätt lunch här? Hört att de ska ha en del bra vin här... Kycklingsalladen var absolut godkänd dock lite tråkig, men vinerna var desto bättre. Jag började med ett glas Domaine Leflaive Macon-Verze 2011 och kikade lite på menyn, ett enkelt välgjort och jävligt gott vin bara. När min sallad kom in beställde jag Ramonet Chassagne-Montrachet 'Boudriottes' 1er Cru 2010, kom från nyöppnad flaska så det var väldigt återhållsamt men började öppna upp sig mer och mer i glaset. Rikligt med färska hallon och drottningsylt utan sylt, relativt lätt kropp, snygg hög syra men vinet behöver lite tid för att få alla delar på plats. Gott redan nu dock! Efter lite pratande med killen bakom baren om mat, vin och annat så skickar han fram ett litet glas Marc Roy Gevrey-Chambertin 'Clos Prieur' 2009, den här flaskan har varit öppnad ett tag och bjuder direkt på en skönt örtig och lite köttig näsa, mer åt det klassiska hållet skulle jag vilja säga, även snäppet mörkare i frukten än det förra vinet, snygg syra och en del ekkrydda på paletten. Två riktigt goda, välgjorda viner som inte är allt för komplicerade utan att man kan sopa i sig dem till en lätt lunch på RN74. 

Kycklingsallad med betor och getost

Som dessert tog jag ett glas Huët Vouvray Clos de Bourg Moelleux 2002, en värdig ersättare till vilken dessert som helst måste jag säga! Skönt morgonkissgul färg och med underbara aromer som låg sådär lagom mellan ungdom och mognad. Gott!!

Det är smått berusad som jag vinglar iväg i eftermiddagssolen och ner mot staden för mer äventyr.




Erik

2 kommentarer:

  1. Om alla dagar ändå kunde börja så där...:-)

    SvaraRadera
  2. Eller hur!? Hur bra dagar hade en inte haft då.

    SvaraRadera