torsdag 9 maj 2013

Oaxen Slip

Börjar min resa mot San Francisco med ett stopp på Oaxen Krog och Slip, ikväll är det den charmiga bistrodelen Slipen som jag besöker. Krogen får bli nästa gång... 




Rullar in vid nio tiden och sätter mig i baren, personalen är mycket trevlig och alert och undrar vad jag vill ha, så jag börjar lite enkelt med ett glas André Jacquart BdB NV och ett gäng fiskkroketter som serveras med romsås. Champagnen är underbart god som vanligt med kroketterna faller inte mig på läppen då de är lite torra och smaklösa.

Nästa vin får jag blint av H som bara kort hinner säga hej och att det är lite körigt ikväll, det är ju trots allt första kvällen som krogen officiellt har öppet. Okej, det här kan jag! Sjukt god Barolo med viss mognad och jag vet att de har Cappellano Pie Rupestris 2003 på vinpaket så jag slår till på det, helt rätt visar det sig. Efter lite guidning av personalen slår jag till på "Råbiff med syrad grädde, senapsmajonäs och surdegskrutonger" som sällskap för vinet, det visar sig vara en klockren kombination och både vin och mat går ner lite för fort. Men för att råda bot på det beställer jag ett glas Rosso di Montalcino från Stella Di Campalto, missade årgången men tror det var 2008. Efter lite sippande på det och småpratande med folket bakom baren bestämmer jag mig för att slå till på en varmrätt även jag är ganska mätt. Det blir "Griskinder med syrad gurka, oxmärg och puré på vitlök och potatis", en mycket god rätt som hade passat ännu bättre till vinet om inte det varit en riklig mängd rå lök på toppen. Nu kommer ytterligare ett litet smakprov in blint, vinet är lite dimmigt och orange i färgen, hmm, det här är svårare. Tydligt skalmacererat och aromatiskt men ursprunget är inget jag hittar, efter en stund avslöjar H att det är Weingut Loimer - Achtung Wein, 24h på skal och den druvan ger en väldigt aromatisk näsa och ett vin som är underbart lättdrucket. 

Nu är jag så mätt så jag inte vet vad jag heter... En kaffe hade suttit fint, en enkel och en 2'a Domfrontais får det bli, gott och ett bra avslut på en bra måltid. Dock är det inte riktigt över än, H kommer ut och säger att krogen snart är tom på folk och jag kan få ta en titt, han har även med sig en skvätt Belotti Bianco 2011 Semplicemente, druvan är Cortese, området Piemonte (Tassarolo) och endast 8000 flaskor gjorda. Och vilket jävla vin det är! Biodinamica, naturale, senza solforosa! Kan det bli bättre? Tusen tack för besöket Oaxen Slip men också tack till H som hade ett par minuter över för mig!



Erik

3 kommentarer:

  1. Skön kväll, och bra början på en resa ;-)
    Vad har du för planer i SF?

    SvaraRadera
  2. De första dagarna är det en "utbildningsresa" hos Robert Mondavi Winery som gäller med fokus på To Kalon vineyard och dess viner (kommer mer om detta). Sen är det ren semester, det enda besök som är planerat i SF är Saison! Har ni några sköna tips så dela gärna med er!

    Erik

    SvaraRadera
  3. Hit måste du ju förstås åka :-) http://wakawakawinereviews.com/2012/07/19/attending-ribolla-gialla-university-part-1-meeting-george-vare/

    Trevlig resa förresten:

    SvaraRadera