måndag 1 april 2013

Van Volxem Goldberg Riesling Erste Lage 2011


Det var en gång för länge sedan när jag och mina vapendragare F och V besökte en viss Roman Niewodniczansk, egendomen heter Van Volxem och ligger i Wiltingen, Saar. Mitt första blogginlägg här kom att handla om det besöket och om ett vin som vi köpte med oss hem för att prova i Sverige. Vinet var Goldberg Spätlsese 2009 och det var underbart, vi har gått och tänkt på hans viner sedan dess men det har inte blivit av att vi köpt eller druckit några, tills en dag då en stor låda med vin kom på posten i den fanns 18 stycken flaskor Van Volxem-viner. Tanken var att vi skulle testa Goldberg Spätlese igen men denna gång 2011-års version, och det var vad vi beställde, dock fick vi fick hans Erste Lage istället av någon anledning. Jaja ingen idé att bråka med Belvini över de två flaskor som F köpte så vi beslöt oss att rycka korken ur en istället!


Van Volxem Goldberg Riesling Erste Lage 2011; ung, yppig doft med mycket mogen citrus, gula frukter och den typiska saar-mineraliteten. På paletten är den lite ofokuserad och återhållen, inte helt i balans men fortfarande med en snygg mineralitet och trevlig frukt. Syran är som sig bör hög och sötman väl avvägd, men kanske lite i högsta laget för ett vin i den här stilen, dock tror jag sötman kommer integrera bättre i vinet med tiden. Eftersmaken vittnar dock om en stor potential och jag tror detta kommer vara ett riktigt underbart vin om cirka 5 år. 



Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar