söndag 10 februari 2013

Edi Kante Vitovska 2009 & arga debattörer

Underbart liv i bloggosfären de senaste dagarna, upprörda människor roar verkligen mig. Jag tänker främst på diskussionen hos FV om de svenska vinhandlarna, som nu har urartat i ett kaos om Systembolagets vara eller icke vara, reklam för kött-dokumentärer och arga importörer. Jag tänker dock inte lägga mig in mer i debatten än vad jag redan har gjort utan lutar mig tillbaka och roat (dock aningen bekymrad, hur kan folk vara så arga?) läser inläggen samtidigt som jag sippar på Edi Kantes Vitovska 2009. Inspiration till köp kom, som så många gånger förr, från Ingvar.



Edi Kante Vitovska 2009 dekanteras en halvtimme och hälls sen i stora Nebbiolo/Pinot/Mascalese-glas. På näsan är det till en början lite knutet men efter ett tag kommer mycket citrus, vita blommor, en skönt stålig mineralitet och en släng av gröna äpplen. På paletten får jag ett vin som bjuder på den ultimata drickbarheten, med slank kropp, hög syra och en citron- och mineraldriven smak. Helt underbart drickvin att bälja i sig i stora klunkar! Min första Vitovska men definitivt inte den sista, köpt av Tom på atomwine.dk


Erik

5 kommentarer:

  1. Verkligen kul att Atom tagit in dehär grejerna. Missa för all del inte Vitovska Selezione. Den är något alldeles extra.

    SvaraRadera
  2. Ska kolla upp det nästa gång jag beställer från Atomwine, men det får vänta ett tag då jag beställde både från Atomwine och BaroloBrunello denna månad. Det svider lite i en fattig students plånbok! Fler tips på Kantes viner förresten, vad ska jag testa på den röda sidan?

    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken finns att det svider ännu mer om du missar den:-)... Tom har mig veterligen inte plockat hem något av de båda röda och på ett plan är det kanske inte så konstigt. De röda är speciella men jag gillar terrano/refosk. Körsbär, mineraler, järn och skyhöga syror. Finns en blandning också med terrano, merlot o cabernet. Den är lite rundare och snällare men det råder ingen som helst tvekan om varifrån den kommer. Vissa år gör Kante även en Pinot Nero men den har jag inte smakat. Ett bra tips är att hålla ögonen öppna efter Kantes riservor/specialtappningar. Det brukar vara spektakulära grejer.

      Radera
    2. Ser att det ligger en Vitovska Selezione inne där nu, om den finns kvar till nästa gång jag handlar får den följa med hem. Tack åter igen för tipsen Ingvar!

      Erik

      Radera
  3. Skön inställning att göra det enda rätta dvs njuta av vin, medan andra lägger energi på ilska. Att man orkar..
    Missat att Atomwine tagit in detta. Tack för tips! Ingvar har ju tidigare väckt nyfikenheten.

    SvaraRadera