lördag 26 januari 2013

Vigneto Monvigliero, Monrosso & La Grande Dame

Bra torsdag, tryffelrisotto och Burlottos Vigneto Monvigliero 2008 , följs upp av Monsantos Monrosso 2008 Chianti & tillsist La Grande Dame 1990 på magnum.



Burlotto Vigneto Monvigliero 2008
Burlotto har sina marker runt byn Verduno i norra Barolo och just denna Barolo kommer från vingården Monvigliero. Den är traditionellt stylad med fot-trampade druvor(!), 30 dagars maceration och 30 månader i både franska och slavonska Botti på 35hl. Hur beter sig ett sådant vin då; Charmigt är  ordet jag skulle vilja beskriva det med, charmigt och vidöppet. Jordgubbsfrukten står som spön i backen och en finfin blommighet gömmer sig där bakom, vidare bjuder det på klassiska röda körsbär och en viss tobakston. På paletten är syrorna väl uttalade och tanninerna små, tillbakadragna och lagom mogna, eftersmaken bjuder på mer rödfrukt och grusig mineral, du vill bara ta en klunk till! Flaskan sänks i rasande fart och till slut är den tom, det som sitter kvar i mitt huvud är hur burgundiskt detta vin ter sig, utan att för den delen tappa sitt eget ursprung. 


Hur följer vi upp detta vin då? Jo med en till flaska ung italiensk drickbarhet: Monrosso Chianti 2008 från Monsanto. Röda bär som körsbär och hallon samt med uttalad mineralitet, lite funky men bara så det ger personlighet. Hög syra och fina tanniner, avslutet är inte alltför långt men det gör inget, det ger mig bara en ursäkt att ta en sipp till ur glaset, tills även denna flaska är tom. Får man prata prisvärdhet så är detta ett utmärkt exempel, underbart mycket drickglädje för 99sek i BS.



Men sen då, när det Italienska är slut? O dricker helst bara Champagne, så vi möter upp med lite annat löst folk och bestämmer oss för att dricka en flaska La Grande Dame 1990 på magnum, som det lokala haket har i sin källare. 
7 personer och två glas var senare är jag fruktansvärt nöjd, vilket jävla vin! En av de bästa Champagner jag någonsin druckit och La Grande Dames storhet går inte att ta miste på. Lika stor och kraftig som i sin ungdom men med riktigt trevlig mognad som tiden i flaska har gett. Magiskt, riktigt stort vin! 



Erik

5 kommentarer:

  1. Hmm, var kan det lokala haket vara beläget måntro?

    Burlotto = Atomwine?

    Avis!

    SvaraRadera
  2. En La Grande Dame 1990 på magnum ger många hedonist poäng...:-)
    Låter mycket trevligt!

    SvaraRadera
  3. Det lokala haket ligger i Grythyttan och dessvärre var detta sista flaskan! Burlotton kom faktiskt från Vinlådan, min bloggkollega Fredrik hade fått lite blandade buteljer när han jobbat för dem. Men när Atomwine får in mer Burlotto för den svenska marknaden är jag den förste som hänger på låset ;)

    Vi hade sneglat på den där LGD 90:an länge nog nu, och jag är inte det minsta besviken på att vi drack den nu, känns som den inte blir mycket bättre.

    Erik


    Erik

    SvaraRadera
  4. Tja. Har under kvällen druckit Burlottos Monvigliero 08 och tyvärr blivit duktigt besviken. Tidigare provat och handlat på mig av 08 Acclivi som jag föll pladask för. Besvikelsen bottnar sig i en påtagligt grön, kartig smak och en överraskande stängd näsa. Är relativt ny i matchen och tänkte passa på att fråga (inte många har provat och skrivit om Monvigliero 08) om du tror det kan ha varit flaskvariation eller om det helt enkelt är ungdomen som påverkar?

    SvaraRadera
  5. Jag tror (och hoppas) på att det är en konstig flaska, den jag drack var helöppen och det fanns inga drag av någon kartighet alls, och vinet är fortfarande så ungt att det inte borde ha gått in i en konstig fas som viss Barolo kan göra mellan ungdomen och mognaden. Du får testa en till flaska helt enkelt, om den är lika bra som den jag drack är det värt det!

    Erik

    SvaraRadera