torsdag 10 januari 2013

Château Leoville Las Cases 1945

Sista delen i min serie Bordeauxviner: Leoville Las Cases 1945. Fredrik har fyndat auktion igen, nu är det bara att hoppas på ett vin som inte dött för mycket i flaskan samt att vi slipper TCA!


1945, detta klassiska år inte bara i och med freden utan att det även var ett stort vinår, ett av de största under hela 1900-talet. Ett nästintill perfekt år och som bjöd på massiva tanniner, vilket gjorde att vinerna var närmast odrickbara till en början (sägs det) men som tur är för oss klarar av längre lagring. Leoville Las Cases, slottet som är nästan lika legendariskt som årgången och är det ursprungliga av de tre Leoville-slotten (Barton & Poyferré). Slottet brukar kallas för ett "super second" och vissa hävdar att det borde uppgraderas till 1er Cru på bekostnad av Mouton så klart...


1945 Chateau Leoville Las Cases, St Julien
Vinet är granatfärgat och lite grumligt, det som slår mig först på näsan är hur kompakt frukten fortfarande är! Bakom all frukt ligger en liten rökighet som är väldigt angenäm, en del örter, lite järnflis  och fortsätter med torkade fikon, söt marmelad och lite mandel.
Struktur som inte finns på kartan, underbart tuggiga tanniner men fruktansvärt mogna och goda. Avslutet är förvånansvärt långt och eftersmaken består främst av röda bär och en släng av tobak. Det som imponerar med detta vin är hur pigg den beter sig! Dör efter cirka 15-20 minuter i glaset.

Ofta med viner av hög ålder får man se till historien bakom och inte vad man får i glaset, men så är inte fallet här, detta vin bjuder på en underbar livlighet samt en frukt och struktur som jag sällan hittar i viner av denna ålder. Det skulle inte förvåna mig om detta är njutbart vid sin 100-års dag! Inte det bästa vin jag har provat eller ens topp tio, men absolut ett av de mest spännande.


Erik 

5 kommentarer:

  1. Intressant och häftigt förståss. Vi provade 3 Las Cases i måndags i mitt vinprovargäng. 1978,1985 och 1989. 78-an var för mig den klart lysande stjärnan. Inget av vinerna visade några ålderskrämpor. Fantastiskt goda alla 3.

    SvaraRadera
  2. Trevligt att se en notering av 45 Las Cases - provade den tillsammans med 85:an o 95:an för något år sedan och den var riktgt bra, även om 85:an var bäst den kvällen.

    /Joakim

    SvaraRadera
  3. Kul med lite respons! Min första 45'a överhuvudtaget dessutom och att den levde och frodades var riktigt skoj! 78 och 85 ska man satsa på alltså, gott!

    Erik

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. F ska ha en eloge som fick tag på detta exemplar. Château-buteljerad och top-shoulder. Snudd inpå odödligt. Någonstans runt topp 10 bästa jag provat. Våra tasting notes är ganska snarlika (http://quaffable.org/?p=269). Upplevelsen var helt fantastisk. Skulle verkligen vilja prova mer Leoville Las Cases framöver. '78 och '85 ja tack, men helst '82:an om tillfälle ges.

    SvaraRadera