söndag 25 november 2012

Beausejour, Cantillon, Col d'Orcia & Fontodi

Blandat gott med Ålänningen och Fredrik! 


Har jag sagt det att Ålänningen/Finnen alltid har med sig bra dryck? Alltid! Denna gång har han med sig Fontodi's Vigna del Sorbo 1994, 90% Sangiovese och 10% Cabernet S, lagrat på franska barriquer där 50% var nya. Granatfärgat och med en relativt hög intensitet. På näsan väldigt knutet till en början men öppnar upp sig mer och mer i karaff och glas. Klassiskt mogen Sangiovese med massa sura körsbär, torkade och färska, cigarrlåda, lite lagom smutsigt, hallon och torkade örter. Hög syra med fruktansvärt snygga tanniner som är perfekt mogna, långt avslut. Det känns som att viner har mer att ge med ytterligare lite lagring men i min värld är det inte värt det- det är så bra just nu! Jag har alltid haft lite svårt för Vigna del Sorbo ungt, jag brukar tycka att Caben och faten dominerar vinet för mycket, men just nu är det bara gott! 


Cantillon Lou Pepe Framboise, ungt och fortfarande mycket hallon kvar, syran har dock börjat sticka till riktigt höga höjder men det balanseras upp med en ganska stor kropp och mycket frukt. Gott! 


Ch. Beausejour Duffau-Lagarrosse 2004, efter ca två timmar i karaffen börjar det äntligen hända saker; röda plommon, ceder, blå blommor, söta ekkryddor och en liten grön ton i bakgrunden. Bra syra och kraftiga tanniner, medelstor kropp och ganska elegant, långt trevligt avslut. Fortfarande för ungt i min bok, just nu är det någonstans mellan ungt och moget och vet inte riktigt vad det vill. Men fortfarande ett bra vin till kvällens entrecote med potatisgratäng och rödvinsdoja.    



Col d'Orcia Brunello di Montalcino Riserva 1969. Ja vad ska jag säga, det levde och fyfan vad bra det var! Massor av torkad frukt, ceder, torkade örter, osv osv. Kroppen är rund och fyllig med uppfriskande syra och små, finkorniga tanniner. Långt avslut med mycket körsbär och torkade hallon i eftersmaken. 





Erik


2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant med 69 Col d´Orcia! Jag har 75, 77 och 80 Riserva - ser nu ännu mer fram emot att öppna dom... Tack!

    /Joakim

    SvaraRadera
  2. Jag hade verkligen inga förhoppningar på detta vin, F min bloggkollega som bjöd (hade lagrats i 25 år över hans svärfars ugn), så som sagt var förväntningarna låga. Men fan vad bra det höll ihop! Då hoppas vi på lika bra upplevelser där också!


    Erik

    SvaraRadera