lördag 15 september 2012

Vve Fourny Grande Reserve & Rinaldi Barbera d'Alba 2010

Det här med träning, det är inte riktigt min grej... Men efter ett par månader i Italien med snuskiga mängder ost, krämig risotto, olivolja, vitt bröd och för att inte tala om allt vin, så känner jag att jag måste ta tag i de där extra kilon som osunt leverne har gett mig. För att komma till saken; jag och F har börjat spela innebandy! Det samt en tur i löpspåret med M då och då (hon är den hurtiga i hushållet) ska ge mig en kropp som en gud!

Men till vinet då, det är ju därför jag bloggar.. När jag och F joggade hem i ösregn förra veckan så var humöret ändå på topp för Ålänningen var på besök och hade lovat middag när vi kom hem! Han och M  fixade fläsklägg, öl&löksås med rostad potatis och syrad kål. Rustikt och gott! Det bästa var dock glaset Champagne som landade i min hand när jag klev innanför dörren: Vve Fourny & Fils Grande Reserve. 

Vve Fourny håller till i Premier Cru byn Vertus i Côtes de Blanc, där de odlar till största del Chardonnay men även lite PN. Denna blend innehåller mest Chardonnay men även en skvätt PN som jäser och lagras på ekfat, vinet är en blend av tre olika årgångar. Balanserad smak mellan autolysen och grönäppligheten, syran sitter som en smäck och näsan är att dö för. Fruktansvärt gott och drickvänligt!


Det här vill jag dricka mer av! 


Till maten fortsätter vi med en av mina absoluta favoritproducenter Giuseppe Rinaldi och hans Barbera d'Alba 2010. Ålänningen och jag har en liten faiblesse för Barbera, så varför inte öppna denna flaska när han är på besök? 

Lilafärgat, violdoftande och perfekt syra! Jag blir direkt påmind om Rinaldis Langhe Nebbiolo på näsan; mycket blåbär, körsbär och rosor. Barberan har dock mer kropp, färre tanniner och med en lite mörkare och tätare frukt. Så gott och så enkelt utan att bli banalt, helt upp i min gränd.     

Här finner ni fler tips på underbar Barbera, från Sveriges Barbera-fan #1 (?)




Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar