lördag 29 september 2012

Côte-Rôtie & Hermitage


F är lika löjligt förtjust i Syrah som jag är i Sangiovese så efter min paradprovning var det nu hans tur att visa vad Syrah går för.
Nedan kommer några korta rader.  

J.L. Chave Hermitage 1996


1996 Ferraton Hermitage Les Miaux

kakao, ekkryddor, intorkad frukt, nypon,
ointegrerd hög syra, små obefintliga tanniner, beskt och trött, lite torkad frukt kvar, ingen kropp, inget att bli upphetsad över...


1999 Michel Ogier Côte Rôtie

stall, lite yoghurt, mörk frukt, fatkryddor, lite röda äpplen, får calva-vibbar,
ointegrerad hög syra, för mycket ek på paletten, kanel, fikonmarmelad, kakao, fina tanniner men hade velat ha lite mer, bitter och även denna trist…

Blindvin #1, J.L. Chave hermitage 1987

Marsanne-dominerat,
valnötshonung, torkade aprikoser, jästfällning, björnlim,
medium syra, mycket ek, fläskigt och stort, baconfett, hög alkhol, lite bananer och mineral Inte upp i min gränd men bra kvalitet! Jag gissar: Grenache Blanc C9dP

1985 Bernard Burgaud Côte Rôtie

nu händer det saker! Frystorkade hallon, fat, kriek, lite smuts, nypon, örtig,
hög syra, hallon, sötfruktig, gott, björnbär, peppar, lagom stor kropp, sjukt snygga tanniner, muskot, grusiga jordgubbar, gott så det slår! Dör lite fort i glaset men annars fruktansvärt trevligt.


1978 E.Guigal Hermitage

massa torkad frukt, fat och smuts,
snygga tanniner, bra struktur, borde kanske druckits för 10 år sedan, torkade rosor, mörka körsbär, hallonlakrits och viol. Blir bara bättre och bättre i glaset, öppnar upp sig helt efter en timme och visar massor med hallon, viol och lakrits, så bra!  Kvällens näst bästa vin i min bok.    

Blindvin #2 Ch.Montus 1988 Cuvée Prestige

Salubrin, nypon, kriek, mint, mörk frukt,
Hög syra, lite bitter, lite hårda tanniner, dammigt avslutet är mest pepparkaka
Jag gissar: västra Bdx sent 70-tal

1981 E.Guigal Côte Rôtie La Mouline

bacon, blommor, vitpeppar, flintasten, fatkryddor, volatilt,    
integrerad hög syra, snygga tanniner, Gott och fruktansvärt elegant, men borde druckits för ett tag sedan- här gick dock åsikterna isär, jag var en av skeptikerna.

1996 Jean-Louis Chave Hermitage

viol, salami, tryffel, asfalt, örtpastill, hallon, lite sultanrussin, en volatil ton, påminner om nebba, mint,  
hög total integrerad  syra, tanninerna är de bästa som jag skådat på år och dagar, finkorniga och hög kvantitet, kvällens bästa, kanske till och med ett av mina bästa viner alla kategorier!





Kvällens bästa var onekligen Chave 1996 och med lite tid i glaset blev Guigal's Hermitage 1978 kvällens runner up. Hermitage lever upp och vinner (ganska enkelt) matchen mot Côte-Rôtie. Jag var relativt skeptiskt mot vinerna över lag och var en aning besviken fram till sista vinet. Här gick dock åsikterna isär väldigt mycket och en del hätska debatter utbröt om vinernas kvalitet och när de är/var lämpliga att dricka. Men sammanfattningsvis en bra kväll och absolut ett av mina bästa viner någonsin.


Erik 

2 kommentarer:

  1. Spännande, jag har tyvärr druckit upp mina Chave 96or men minns dem som väldigt mycket Rhone och väldigt trevliga. Roligt att den fortfarande håller.

    SvaraRadera
  2. Tyckte den var klockren nu, lagom balans mellan ungt och gammalt. Så håller gör den allt ;)

    SvaraRadera