fredag 21 september 2012

3 Fonteinen & The Lost Abbey - Armand & Tommy


Jag är löjligt förtjust i spontanjäst öl; varje gång jag är i Köpenhamn försöker jag hinna in på Ølbutikken och köpa på mig lite bra spontanjäst. Denna gång följde bland annat en flaska 3 Fonteinen Geuze med hem, Armand & Tommy edition. Det är en Geuze gjord på 1, 2 och 3-årig lambic och blandad av Armand Debelder från 3 Fonteinen och Tomme Arthur från The Lost Abbey/Port Brewing, i 3 Fonteinens källare i Beersel. Buteljerad i februari 2012.  

Ledorden är ananas, passionsfrukt, stall och med en relativt neddämpad syra. Stor mousse, och en del ek i smaken, avslutar blommigt och trevligt. Stor öl!



Det här är fruktansvärt mycket upp i min gränd, och går i stil med 3 Fonteinens andra grejer med en dämpad syra och stor fruktighet.

För er som vill testa mer av dessa bryggerier, kommer här några av mina favoriter
Lost Abbey:
Red Poppy Ale
Framboise de Amorosa
The Angel’s Share (Bourbon Barrel)

3 Fonteinen:
Armand’4 Lente
Schaerbeekse Kriek
Doesjel




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar